اصفهان گلس مایند اجرای هنر آیینه کاری در صحن امامزاده سلطان سید محمد (ع) روستای ننادگان - اصفهان گلسمایند

فریدن

هنرمند فریدنی برای اولین بار هنر آینه کاری را در صحن امامزاده سلطان سید محمد (ع) روستای ننادگان اجرا کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ محمودسلیمی مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریدن گفت: استاد غلامرضا قجه بیگ از هنرمندان برجسته این هنر آن را در امامزاده سلطان سید محمد (ع) ننادگان اجرا کرد و تاکنون بخش‌های از کار آینه کاری صحن امامزاده را به پایان رسانده است.

استادغلامرضا قجه بیگ هنرمند فریدنی درخصوص فعالیت خود گفت: این هنر را سال ۱۳۸۰ نزد زنده یاد استادحسینعلی رضائیان در تهران فراگرفتم ودرمدت ۲۰ سال فعالیت توانسته ام ۲۰ نفر راآموز دهم.
وی با اشاره به اینکه آینه کاری ترکیب خط وزاویه است افزود: این هنر با استفاده از اشکال هندسی اجرا می‌شود و می‌توان گفت بیش ازهزاران طرح وگره دراین هنر وجود دارد.
استادقجه بیگ به شاخص‌ترین کار‌های آینه کاری خوداشاره کردوگفت: یکی ازمهمترین کار‌های هنری که تاکنون انجام داده ام آینه کاری حرم میثم تمار درعراق بود که ۳ سال به طول انجامید.
زهرا گرامی کارشناس صنایع دستی نیز گفت: هنر آینه کاری درگذشته دور در کاخ‌ها و تالار‌های سلطنتی و سپس برای تزئین امامزاده‌ها و بقاع متبرکه استفاده می‌شد و هم اکنون این هنر به شکل مدرن برای تزئینات داخلی و دکوراسیون منازل بکار می‌رود.
هنر آینه کاری هنری تزئینی نوعی سبک معماری است که متخص ایرانیان است و در سده دهم هجری قمری هنرمندان ایرانی آن را ابداع کردند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 136 views بار دسته بندی : اجتماعی تاريخ : 31 آگوست 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.