اصفهان گلس مایند برداشت آنغوزه از بیابان‌های اردستان - اصفهان گلسمایند

هزار و ۳۰۰ کیلوگرم آنغوزه از بیابان‌های اردستان برداشت شد.

برداشت هزار و ۳۰۰ کیلوگرم آنغوزه از بیابان‌های اردستانبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز اصفهان، رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اردستان گفت: گیاه آنغوزه با بیش از ۶۰۰ خواص دارویی و درمانی، گنجینه‌ای با ارزش در دل کویر است.
مجید خداپرستان افزود: پارسال در هفته منابع طبیعی بیش از ۱۰ هزار اصله درخت شامل زیتون تلخ، اقاقیا، سرو و کاج در این شهرستان توزیع شد.

وی با بیان اینکه با توجه به این که دوسوم وسعت اردستان بیابانی و کویری است، برای جلوگیری از تخریب خاک و حفظ محیط زیست کشت درخت اولویت خاصی دارد گفت: برای ساخت بادشکن در اطراف ۱۲ طرح کشاورزی در بخش مهاباد، پارسال ۶ هزار و ۵۰۰ اصله نهال شامل گل محمدی، پسته، زیتون شیرین و اکالیپتوس کاشته شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اردستان با بیان اینکه پارسال اعتبار این اداره یک و نیم میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و تملک دارایی بوده است گفت: از محل اعتبار‌های ملی، ریزگرد‌ها و بیابان‌زدایی ۱۷۰ میلیون تومان برای نصب دو دکل دیده‌بانی در بخش مهاباد، جلیل آباد و تقی‌آباد برای رصد و پایش محدوده تاغ زار‌ها هزینه شده است.
وی به موضوع مطالعات آبخیزداری روستای سفیده در بخش زواره هم اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح با اعتبار ۶۰ میلیون تومان در مرحله تکمیلی است و برای جمع‌آوری یک‌هزار کیلوگرم بذر تاغ پنج میلیون تومان و برای بذرپاشی ۱۰۰ هکتار مرتع در اطراف روستای موغار در بخش مهاباد ۲۸ میلیون تومان هزینه شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری اردستان افزود: طرح ذخیره‌سازی نزولات آسمانی در ۵۰۰ هکتار از مراتع ایران‌شکن و ساخت نهر تراز با ۲۸۰ میلیون تومان، ذخیره نزولات چاه تاج‌الدین در ۳۲۵ هکتار با صرف هزینه ۱۷۶ میلیون تومان اجرا شده است.
آنغوزه در گیاه شناسی استفاده‌های زیادی در زمینه دستگاه گوارش، سبزی و مزه‌دار کردن غذا دارد و کشور‌های تولیدکننده اصلی آن افغانستان، ایران و ترکمنستان هستند و بیشتر از ایران و افغانستان وارد هند می‌شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 97 views بار دسته بندی : اجتماعی تاريخ : 28 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.