اصفهان گلس مایند تأثیر فضای سبز بر سلامت روان - اصفهان گلسمایند

تأثیر فضای سبز بر سلامت روان

پس از انجام مطالعات گسترده، دانمارکی ها دریافته اند، کودکانی که بیشتر در فضای سبز مانند جنگل ها، زمین های روستایی، پارک ها، بوستان ها و باغ ها و غیره قرار می گیرند، کمتر به اختلالات روان پزشکی در سنین نوجوانی و بزرگسالی دچار می شوند. از این مطالعات می توان نتیجه گرفت، طراحی و ساخت فضای سبز در محیط شهرها، منجر به داشتن شهر سالم با شهروندان دارای سلامت روان خواهد بود. همچنین محققان با ردیابی داده های موجود در ماهواره لندست و بررسی فضای سبز موجود در مناطق مسکونی یک میلیون دانمارکی دریافته اند، شهروندانی که محیط زندگی آن ها دارای کمترین فضای سبز بوده است، ۵۵ درصد بیشتر دچار بیماری هایی نظیر افسردگی، اضطراب، استرس و اعتیاد شده اند.

مطالعات نشان می دهد، تأثیر فضای سبز بر سلامت روان انسان ها در کودکی دو چندان و بسیار قابل توجه است. قرار گرفتن در معرض فضای سبز می تواند برای انسان ها مفید باشد.، ولی محققان از درک چرایی این موضوع عاجز مانده اند، آن ها می دانند که بین سلامت روان مردم و فضای سبز رابطه مستقیمی وجود دارد، اما نمی دانند این تاثیر چگونه است. این پژوهش ها می تواند مردم را به ورزش کردن مجاب کند و افراد با قرار گرفتن در فضای سبز به دور از هیاهوی شهر به یک آرامش درونی برسند و کمتر به اختلالات روانی، رفتار های عصبی، استرس و افسردگی دچار شوند. شما نیز می توانید با حضور در فضای سبز جنگل های شمال کشورمان ایران و بهره بردن از فضای سبز و هوای رامسر سلامت روان خود را بهبود بخشید.

تأثیر فضای سبز بر روحیه انسان

فضای سبز بر روح و روحیه انسان ها نیز تأثیر دارد و منجر می شود که انسان ها نشاط و شادابی دائمی داشته باشند و کمتر به غم و غصه ها فکر کنند. در حقیقت فضای سبز آرامش درونی و روحی برای انسان ها به وجود می آورد و روحیه و روان انسان ها را تقویت می کند، فضای سبز موجود در محیط کار و محیط زندگی باعث احساس خوشی می شود و افراد با روحیه، می توانند بر مشکلات زندگی خود غلبه کنند و به آسانی بر رویدادهای منفی فایق بیایند.

همچنین پژوهشگران انگلیسی دریافته اند، مناظر درخت ها، چمنزارها، گل ها و صدای پرنده ها تأثیر مثبت بر ذهن انسان دارد و احساس خوشتبختی را در درون ما زنده می کند، زندگی کردن در نزدیک پارک ها و یا جنگل ها باعث سلامت روحی افراد می شود و احساس رضایت این افراد بیشتر از فردی است که در یک آپارتمان بسته و بدون محیط سبز، زندگی می کند. متیو وایت، پژوهشگر انگلیسی معتقد است که وجود پارک در وسط شهر منجر به بهره‌مندی همگان از آن می شود و سلامت شهروندان تأمین می گردد. از طرفی نتایج این پژوهش ها، شهرداران و عوامل را بر آن می دارد که با ایجاد فضای سبز درون شهری علاوه بر اشتغال زایی، سلامت روحی و روانی شهروندان را تضمین کنند تا شهروندان، اندکی از اضطراب ها و استرس های زندگی شهری به دور باشند.

تأثیر فضای سبز بر کنترل استرس و اعصاب

امروزه یک روش درمانی طبیعی که توسط پزشکان و محققان ارائه می شود، درمان سبز یا طبیعت درمانی نام دارد. این روش علاوه بر بهبود سلامت جسمانی انسان ها، احیای روح و روان را نیز به دنبال خواهد داشت. طبیعت درمانی تأثیر بسیار خارق العاده ای را در زمینه کاهش استرس ها، افسردگی ها و اضطراب ها دارد، اخیراً همگان به تأثیر فضای سبز بر کنترل استرس و اعصاب پی برده اند، حتی در برخی موارد پزشکان به جای تجویز داروها برای بیماری های دشوار مانند سرطان، دیابت، چاقی، فشار خون، بیماری های روانی به طبیعت درمانی روی آورده اند و قدم زدن در فضای سبز و ورزش در طبیعت را توصیه کرده اند. پیاده روی، ورزش در فضای سبز در یک روز آفتابی باعث آرامش اعصاب و تسکین روح و روان انسان می شود و علاوه بر سلامت جسم، انسان بر بیماری هایی مانند افسردگی و استرس غلبه می نماید، حضور در فضای سبز افکار منفی را از زندگی دور می کند.

گاهی لازم است انسان برای رهایی از درگیری های ذهنی زندگی و سختی های کار، دل به طبیعت بزند و همین حضور در فضای سبز بعضاً منجر به یافتن راه‌حل‌هایی برای مسائل و مشکلات زندگی شده است، از طرفی محققان دانشگاه بریتانیا معتقدند با حضور در طبیعت و فضاهای سبز می توان افسردگی را تا  ۷۱ درصد کاهش داد و برای درمان اختلالات خلقی از طبیعت بهره گرفت.

پژوهشگران معتقدند انجام اموری مثل باغبانی نیز می تواند تأثیر مثبتی در زندگی داشته باشد، محققان آمریکایی برای پیشگیری از بیماری ها، کودکان را مجبور به فعالیت در فضای باز می کنند آن ها می گویند: طبیعت درمانی باعث بهبود سوخت و ساز، افزایش اعتماد به نفس کودکان و آرامش درونی آن ها می شود، همچنین کاهش خشونت ها، تخلیه انرژی، دوری از فضای بازی های اینترنتی و کاهش استرس را به دنبال دارد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 113 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 30 آگوست 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.