اصفهان گلس مایند توجه به سگمنت با این همه صرفه جویی - اصفهان گلسمایند

در بزرگترین تولید کننده فولاد کشور

توجه به کارآیی «سگمنت»، صرفه جویی ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را برای شرکت فولاد مبارکه به ارمغان آورده است.

توجه به سگمنت با این همه صرفه جوییبه گزارش اصفهان گلس، رییس تعمیرگاه ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه، کسبِ عمرِ یک میلیون تن تختال را برای هر سگمنت، به‌عنوان شاخصی مهم در سنجشِ کیفیتِ نگهداریِ تعمیراتِ ماشین‌های ریخته‌گری دانست و گفت: در تمام فولادساز‌های دنیا، عمر کاری یک میلیون تن تختال به‌عنوان هدف و معیار (بنچ مارک) برای سگمنت‌های ماشین‌های ریخته‌گری در نظر گرفته می‌شود و رسیدن به این میزان تولید به ازای هر سگمنت، نشان‌دهنده کیفیت مطلوب سیستم نگهداری و تعمیرات در ماشین‌های ریخته‌گری و تأمین قطعات استاندارد و بی‌عیب است.

روح‌الله بیران وند افزود: سگمنت‌های ماشین‌های ریخته‌گریِ مداوم، مجموعه‌ای از دو ردیف غلتک هستند که یک ردیف در زیر تختال و ردیف دیگر روی تختال قرار می‌گیرد و علاوه بر حفظ کیفیتِ سطحیِ تختال، وظیفه حرکت دادن شمش به سمت انتهای ماشین ریخته‌گری را بر عهده دارند.

او افزود: با توجه به اینکه تختال در حین حرکت در ماشین ریخته‌گری، نیرو‌های استاتیکی و داینامیکیِ بسیار سنگینی به تجهیزات و سازه ماشین وارد می‌کند، لازم است سگمنت‌های ماشینِ ریخته‌گری به سیستم‌های مختلفی از جمله هیدرولیک، روانکاریِ برخط و خنک‌کاریِ هم‌زمان نیز مجهز باشد. تجمع این سیستم‌ها در کنار تعداد زیادی غلتک در داخل یک تجهیز به اسم «سگمنت» سبب افزایش حساسیتِ این وسیله می‌شود.

رییس تعمیرگاه ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: در مجموع، گاهی تا حدود هزار قطعه ریز و درشت بر روی یک سگمنت نصب می‌شود و اگر چنانچه هر کدام از این قطعات آسیب ببیند، به‌نحوی‌که سگمنت نتواند عملکرد مورد انتظار را داشته باشد، باید ماشین ریخته‌گری را متوقف و سگمنت را تعویض کرد.

وی افزود: تعویض هر سگمنت علاوه بر متوقف کردن خط تولید، هزینه‌های تعویض قطعاتی ازجمله غلتک و سیلندر هیدرولیک را نیز به دنبال دارد؛ به طوری که متوسط هزینه هر تعویض سگمنت حدود یک تا ۱.۵ میلیارد تومان است.

کامران مرادی، رییس تعمیرات ماشین‌های ریخته‌گری مداوم ۱ تا ۴ فولاد مبارکه اصفهان هم به تلاش برای کاهش تعداد تعویض سگمنت‌ها با توجه به هزینه‌های سنگین آن اشاره کرد و تاکید کرد: برای کاهشِ تعدادِ تعویض‌ها، باید با اصلاح و بهینه‌سازی قطعات و تعمیرات و ارتقای نگهداری و پشتیبانی سگمنت در حین بهره‌برداری، عمر سگمنت‌ها را افزایش داد.

مجتبی افشاری رییس تعمیرات و سرویس‌های جنبی ریخته‌گری مداوم نیز در این زمینه گفت: از ابتدای سال ۹۸ تاکنون، طرح‌های مختلفی برای بهبود تعمیرات غلتک‌ها، سیلندر‌های هیدرولیک و قطعات و اتصالات آب و هیدرولیک سگمنت‌ها صورت گرفته که نه‌تن‌ها منجر به کاهش تعداد تعویض‌ها شده، بلکه در چندین مورد، رکوردِ عمرِ کاریِ سگمنت‌هارا شکسته است.

وی گفت: کاهش پنج عددیِ تعویضِ سگمنت‌ها نسبت به سال قبل، حدود ۵.۵ میلیارد تومان کاهش هزینه‌های تعمیراتی را در برداشته و علاوه بر آن، به همین نسبت، مدت‌زمان توقفات اضطراری و توقفات برنامه‌ریزی ماشین‌های ریخته‌گری کاهش پیدا کرده است. کاهش توقفات ماشین‌های ریخته‌گری به معنای افزایش آماده‌به‌کاری ماشین‌های ریخته‌گری است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 103 views بار دسته بندی : اقتصادی تاريخ : 21 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.