اصفهان گلس مایند توسعه علمی کشور با همکاری مراکز بین المللی - اصفهان گلسمایند

توسعه علمی کشور با همکاری مراکز بین المللیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ رییس دانشگاه صنعتی اصفهان در دومین گردهمایی تبادلات علمی و همکاری‌های دانشگاه‌های ایران با آزمایشگاه “سی ام اس” (cms) مرکز پژوهش‌های هسته‌ای اروپا (CERN) با تأکید بر مزایای همکاری با مراکز علمی بین‌المللی برای کشور گفت: دانشگاه‌های بزرگ و مراکز علمی نیازمند همکاری گسترده و به اشتراک‌گذاری امکانات و آزمایشگاه‌های خود هستند که تحقق این موضوع نشان از درک و فهم توسعه علمی است.
سید مهدی ابطحی رعایت اخلاق حرفه‌ای، تسهیم دستاوردها بین پژوهشگران، اعتباربخشی برون دادهای پژوهشی و ارزش‌گذاری نظرات پژوهشگران را از دستاوردهای همکاری با مرکز سرن دانست .
وی نبود خطوط پیوستگی تحقیقات در کشور و در نظر نگرفتن ضرورت‌ها و واقعیت‌های جامعه ایران و همچنین واقعیت‌های جامعه‌ی دانشگاهی را نگران‌کننده دانست و گفت: کمیت خروجی‌های تحمیل‌شده به محققان باعث ایجاد سردرگمی پژوهشی در بین آن‌ها منجر می‌شود.
فیزیکدان برجسته کشور نیز در این رویداد با اشاره به اهمیت سیاست‌گذاری علم در کشور گفت: دولت ها باید سیاست‌گذاری علمی را تامین کنند چون تولید علم به سیاست‌گذاری عالمانه نیاز دارد تا نقش مؤثری در دنیای مدرن داشته باشیم.
رضا منصوری با اشاره به سوابق ۳۰ ساله همکاری دانشگاه‌های ایران با مرکز سرن، گفت: این ارتباط تأثیر زیادی در علم فیزیک در کشور دارد و رشد عملی و پاسخ به پرسش‌های روز، با توسعه ارتباط و همکاری با مراکز علمی جهانی محقق می‌شود.
سرن(CERN) بزرگ‌ترین مجموعه آزمایشگاهی دنیا درزمینه فیزیک ذرات بنیادی و فیزیک هسته‌ای است که سال ۱۹۵۴ میلادی به وسیله سازمان اروپایی تحقیقات هسته‌ای راه اندازی شد و در این مدت پژوهش‌های متعددی با هدایت دانشمندان برتر دنیا ازجمله ۶ دارنده جایزه نوبل به سرانجام رساند و دانشگاه صنعتی اصفهان به‌عنوان نخستین دانشگاه ایرانی در سال ۱۳۹۸ به عضویت این مرکز درآمد.
دومین گردهمایی تبادلات علمی و همکاری‌های دانشگاه‌های ایران با آزمایشگاه “سی ام اس” (cms) مرکز پژوهش‌های هسته‌ای اروپا(CERN)، امروز به‌ صورت برخط(آنلاین) به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.
در این رویداد بین المللی استادان و دانشجویان محقق و علاقه‌مند علاوه بر مرور تاریخچه‌ فعالیت‌های داخلی و برنامه‌ جامعه‌ جهانی برای آینده‌ فیزیک ذرات، امکانات و ظرفیت‌های پژوهشی موجود در ایران را بررسی کردند.
مرکز سرن با اجرای طرح بزرگ علمی آشکارساز ذرات جدید(LHC) است که برای اجرای این طرح، آزمایش CMS پیش‌بینی‌شده که در آن پروتون‌ها و یون‌های سنگین در مسیر ۲۷ کیلومتری شتاب داده و با سرعت نزدیک سرعت به نور به هم برخورد داده می‌شوند تا در نقطه تلاقی آنها ذرات جدیدی ایجاد شود.
محققان دانشگاه صنعتی اصفهان طرحی برای ساخت دستگاه سنجش میزان درخشندگی ناشی از برخورد ذرات با درصد خطای کمتر از یک درصد برای ارتقای تجهیزات مربوط به آزمایش CMS و اندازه‌گیری درخشندگی برخورد ذرات در سرعت‌های بالاتر ارائه کردند که مورد استقبال و پذیرش سرن قرار گرفت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 82 views بار دسته بندی : اجتماعی تاريخ : 14 سپتامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.