اصفهان گلس مایند مرمت سر درِ نخستین مسجد دو طبقه جهان اسلام در اردستان - اصفهان گلسمایند

مرمت و بازسازی سر در غربی مسجد جامع تاریخی اردستان پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردستان با بیان اینکه مسجد جامع تاریخی اردستان پنج در ورودی اصلی دارد گفت: سر در غربی این مجموعه تاریخی به دلیل وجود موریانه دچار از بین رفتگی و ریزش شده بود که مرمت گران این اداره با تهیه چوب مناسب این قسمت از بنا را بازسازی کردند.
مهدی مشهدی افزود: براساس بررسی‌های باستان شناسی، قدمت این بنای تاریخی به اواخر قرن دوم هجری قمری تا نیمه اول قرن چهارم هجری قمری می‌رسد و در قرن ششم هجری قمری نیز در آن تغییراتی انجام شده است.

مسجد جامع اردستان نخستین مسجد دو طبقه و دومین مسجد چهار ایوانی جهان اسلام است که سال ۱۳۱۱ به شماره ۱۸۰ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
این بنای تاریخی در چهار لایه بر روی آتشکده مهر اردشیر بنا شده که لایه نخست آن در هزار و ۹۰۰ سال پیش در عصر ساسانی، لایه دوم یادگار دوران آل بویه، لایه سوم بعنوان مهمترین قسمت مسجد هم مربوط به سال ۵۵۳ هجری قمری و آخرین لایه تاریخی از دوران صفویه است.
این مسجد دارای ۵ در، ۵ محراب، یک مناره، یک شبستان زیر زمینی و چهارایوان است. محراب اصلی مسجد در زیر گنبد قرار گرفته و مزین به تزئینات گچ بری و آیات قرآن است که به عنوان زیباترین محراب جهان معرفی می‌شود.
این بنا در دوره صفویه از تنها کاربری مسجد خارج و به یک مجموعه شهری شامل حمام، مدرسه علوم دینی، حسینیه، کاروانسرا، بازارچه و آب انبار تبدیل شد.
اردستان در ۱۱۸ کیلومتری شمال شرق استان اصفهان قرار دارد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 68 views بار دسته بندی : اجتماعی تاريخ : 11 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.