اصفهان گلس مایند مهار روان آب ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در اردستان - اصفهان گلسمایند

سالانه در اثر بارش‌های رگباری حجم زیادی از روان آب‌ها در شهرستان کویری اردستان استان اصفهان از دسترس خارج می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اردستان با بیان اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری تنها راه استفاده بهینه از منابع آبی است گفت :  وجود ۲۲۰ حلقه چاه آب کشاورزی، ۹۰۰ هزار هکتار عرصه مرتعی، جلوگیری از ایجاد رخداد سیل و خسارت ناشی از آن به تاسیسات پائین دست و راه‌ها و کمک به کاهش افت منابع آب‌های زیرزمینی و شوری آب  از دلایل توجه به اجرای طرح‌های آبخیزداری در این شهرستان است .
مجید خدا پرستان افزود: در حال حاضر ۳۵ طرح آبخیزداری شامل پخش سیلاب، بندخاکی و سنگ ملاتی با حجم ذخیره ۲۰ میلیون مترمکعب در شهرستان اردستان اجرا شده است.

وی گفت: امسال به علت بارش‌ها ۳ طرح آبخیزداری به حجم ۵۰۰ هزار مترمکعب آبگیری و به سفره‌های زیرزمینی کمک شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اردستان همچنین افزود : طرح پخش سیلاب موغار با ۱۴ حوضچه آبخیز مهمترین طرح آبخیزداری شهرستان اردستان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در حال اجراست.
خداپرستان با بیان اینکه برای اجرای این طرح با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد ، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شد گفت: برای تکمیل طرح ۴۵۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص داده شده است که تا یک ماه آینده تکمیل و به بهره برداری کامل می‌رسد.

مطالعات ۱۶ حوزه آبخیزداری به مساحت ۲۵۰ هزار هکتار در شهرستان اردستان انجام شده که برای اجرای آن ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
با اجرای طرح‌های آبخیزداری سالانه زمینه استفاده بهینه از ۲۵ درصد روان آب‌ها امکان پذیر است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 93 views بار دسته بندی : اجتماعی تاريخ : 23 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.