اصفهان گلس مایند اشتغال و آموزش مهم ترین خواسته روشندلان اصفهانی - اصفهان گلسمایند

کمتر دیده شدگان در جامعه

حدود ۶۰ نفر از نابینایان و کم بینایان استان اصفهان، گروهی با تردد در مناطق پرتردد کلان شهر اصفهان، از مشکلاتشان گفتند و رفع آن‌ها را خواستار شدند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ این گروه به همت متولیان مجتمعی فرهنگی ویژه خودشان، اولین بار در ۲۴ مهر (۱۵ اکتبر)، روزی که به نام خودشان به عنوان روز جهانی نابینایان (ایمنی عصای سفید) دور هم جمع شدند تا بهتر مطالبه‌های خود را مطرح کنند؛ تا هم مسئولان و هم عموم مردم زمینه احیای حقوق و دستیابی آنان به کیفیت زندگی برتر را فراهم کنند یا دست کم تسهیل کننده باشند.
پیام اصلی روز عصای سفید، شنیدن صدای نابینایان و درک مطالبه‌های بر حق آن‌ها برای دستیابی به زندگی سالم و پویاست.

فرهنگ سازی (درک متقابل شهروندان عادی و معلولان)، حق دسترسی کامل به امکانات آموزشی، بهداشتی و سلامت، تردد ایمن در اماکن و معابر شهری، فراهم کردن زمینه اشتغال از جمله قانون سه درصدی و مشارکت فعالانه در عرصه‌های اجتماعی از جمله مطالبه و درخواست‌های مشترک همه نابینایان و کم بینایان حاضر بود.
مدیرعامل مجتمع فرهنگی ویژه نابینایان و کم بینایان که برنامه ریز این حرکت فرهنگی بود گفت: میزان فضای فرهنگی برای معلولان در کلانشهر اصفهان کمتر از نیم درصد است.
مسئولان اداره کل بهزیستی استان اصفهان هم با حضور در جمع این نابینایان و کم بینایان قول پیگیری مطالبه‌های آن‌ها را داد ند.
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه مشکلات مطرح شده افراد دارای آسیب بینایی، دغدغه ما هم هست گفت: واحد آموزشی شبانه روزی ویژه نابینایان و کم بینایان در این استان وجود ندارد، درحالی که در بسیاری از استان‌ها با وجود تعداد افراد کم این گروه، مدرسه‌های شبانه روزی دارند.
ناصر چاووشی از مسئولان آموزش و پرورش خواست، تلاش خود را برای تأسیس مدرسه شبانه روزی ویژه نابینایان و کم بینایان در استان اصفهان بکنند.
وی اضافه کرد: طبق قانون دولت موظف به اختصاص سهمیه سه درصدی به افراد دارای معلولیت برای استخدام در سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی است، اما این قانون تا به اینجا به خوبی اجرا نشده است و شرایط مطلوب برای افراد توانیاب فراهم نیست که موجب نگرانی‌هایی در جامعه معلولان شده است.
چاووشی ادامه داد: همچنین مطابق ماده ۲۷، دولت مکلف است کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید یا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور منظور کند که از مسئولان مرتبط درخواست اجرای آن را داریم.
مدیر کل بهزیستی استان اصفهان همچنین با اشاره به ارائه تسهیلات اشتغال حداکثر سه میلیارد ریالی با کارمزد کم برای معلولان گفت: نابینایان و کم بینایان می‌توانند برای خود اشتغالی با داشتن کارت مهارت، همچنین کارفرمایان برای فراهم کردن زمینه اشتغال معلولان از این تسهیلات استفاده کنند.
چاووشی افزود: در خصوص مسکن هم علاوه بر اختصاص یک میلیارد ریال کمک بلاعوض برای خرید مسکن ویژه معلولان از تسهیلات خاص طرح نهضت ملی مسکن هم می‌توانند
از ۲۲۳ هزار و ۲۰۹ فرد نابینا و کم بینا کشور (۱۳ و نیم درصد معلولان)، که زیر پوشش بهزیستی هستند، حدود ۱۰ هزار نفر در استان اصفهان ساکن هستند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 586 views بار دسته بندی : اجتماعی تاريخ : 16 اکتبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.