اصفهان گلس مایند علت لرزیدن بدن چه چیزی است؟ - اصفهان گلسمایند

بسته سلامت سه شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰

بدن عکس العمل خود را نسبت به گرما، سرما، استرس، عفونت و دیگر شرایط محیطی نشان می‌دهد.

علت لرزیدن بدن چه چیزی است؟به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز اصفهان؛ در هوای گرم تعریق باعث خنک شدن و در هوای سرد، لرز باعث گرم شدن بدن می‌شود که این اتفاقات کاملا غیر ارادی هستند.
به عقیده پزشکان لرز در اثر انقباض و انبساط سریع عضلات اتفاق می‌افتد و این حرکت غیر ارادی عضلات، پاسخ طبیعی بدن نسبت به سرما است که به گرم‌تر شدن بدن کمک می‌کند.
با این حال، سرما تنها علت لرز نیست. بیماری‌ها و دلایل دیگر نیز می‌توانند باعث لرز شوند.

علل لرزیدن بدن
هوای سرد: زمانی که دمای محیط به کمتر از دمای مطلوب بدن می‌رسد، بدن شروع به لرزیدن می‌کند. لرز فقط تا مدت کوتاهی بدن را گرم نگه می‌دارد چرا که پس از چند ساعت گلوکز (قند) موجود در عضلات پایان می‌یابد. در این حالت عضلات خسته شده و نهایتا از حالت انقباض خارج می‌شوند.
لرز پس از بیهوشی: پس از رفع بیهوشی بدن به صورت غیر ارادی شروع به لرزیدن کند. دلیل این موضوع هنوز مشخص نیست، اما احتمالا در اثر کاهش دمای بدن در هنگام بیهوشی رخ می‌دهد. اتاق‌های عمل معمولا سرد نگه داشته می‌شوند و بی هوشی در آن‌ها به مدت طولانی باعث کاهش دمای بدن می‌شود.
افت قند خون: کاهش قند خون باعث لرز می‌شود. این اتفاق برای فردی که مدتی غذا نخورده باشد یا افراد مبتلا به دیابت رخ می‌دهد چرا که بدن این بیماران توانایی تنظیم صحیح قند خون را ندارد.
عفونت: زمانی که فرد دچار لرز شده، ولی احساس سرما نمی‌کند این احتمال مطرح می‌شود که بدن در حال مبارزه با عفونت‌های ویروسی و باکتریایی است.
همانطور که لرزش در هوای سرد باعث گرم شدن بدن می‌شود، لرزش در هنگام عفونت نیز باعث افزایش دمای بدن و از بین رفتن باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌گردد. لرز می‌تواند مقدمه تب نیز باشد. تب یکی دیگر از راهکار‌های مقابله‌ی بدن با عوامل مهاجم می‌باشد.
ترس: گاهی مواقع لرز هیچ ارتباطی با بیماری بدن یا دمای محیط ندارد و ناشی از ترس شدید است و در هنگام ترس، سطح آدرنالین خون به صورت ناگهانی افزایش پیدا کرده و باعث لرز می‌شود.
لرزدر نوزدان: نوزادان قابلیت لرز در هوای سرد را ندارند، در نوزادان گرمای بدن از طریق سوزاندن چربی ذخیره شده صورت می‌گیرد که طی فرایندی موسوم به ترموژنز (گرمازایی) رخ می‌دهد.
افزایش سن و لرز: در افراد مسن، ممکن است لرزش عضلانی با لرز اشتباه شود. عوامل متعددی باعث لرزش عضلانی (Tremor) می‌شوند که یکی از آن‌ها بیماری پارکینسون است.
به گفته پزشکان، کم کاری تیروئید، کم خونی، انسداد عروق، کاهش قند خون، کم کاری غدد فوق کلیه و دیابت از دیگر علت‌های لرز هستند.
نیاز به درمان: لرز می‌تواند نشان دهنده وجود یک بیماری زمینه‌ای باشد بنابراین نباید آن را نادیده گرفت؛ و برای درمان آن به پزشک مراجعه کرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 130 views بار دسته بندی : علمی فرهنگی تاريخ : 19 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.