اصفهان گلس مایند آغاز مرمت آب‌ انبار تاریخی چهار درگاه نایین - اصفهان گلسمایند

مرمت و بازسازی آب انبار تاریخی چهار درگاه با همکاری دوستداران میراث فرهنگی نائین آغاز شد.

آغاز مرمت آب‌انبار تاریخی چهاردرگاه نایینبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکزاصفهان؛ رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نایین با بیان اینکه آب انبار تاریخی چهاردرگاه در کشتزار “ورزجان” شهر تاریخی نایین واقع شده و کشاورزان منطقه از آن استفاده می‌کنند گفت: در سال‌های گذشته بر اثر عوامل طبیعی و انسانی و استفاده نکردن از این آب انبار به‌دلیل خشک‌سالی، دچار آسیب‌های جدی شده بود.

محمود مدنیان افزود: با پیگیری‌های کارشناسان اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان و همکاری کشاورزان منطقه، مرمت این آب انبار تاریخی به‌صورت مشارکتی اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان، خیرین و کشاورزان آغاز شد.
وی گفت: مرمت این بنای تاریخی شامل پی‌بندی و استحکام بخشی بدنه‌ها، مرمت پاشیر، مرمت مخزن، مرمت کامل گنبد و بادگیر‌ها است که با توجه به کمبود آب شرب، با برنامه ریزی‌های انجام شده پش از مرمت کامل آبگیری شده و مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرد.

مدنیان افزود: شهرستان نایین به لحاظ قرار گرفتن در منطقه خشک و کویری، همواره نیازمند وجود این سازه‌های معماری و مهندسی به‌منظور تامین آب شرب است.
وی گفت: در ۵ سال گذشته خیران منطقه تعداد قابل توجهی آب انبار جدید به سبک سنتی ساخته اند و در حال حاضر در شهر تاریخی نایین بیش از ۱۰۵ آب انبار وجود دارد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 119 views بار دسته بندی : اجتماعی تاريخ : 26 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.