اصفهان گلس مایند افتتاح رصدخانه ملی ایران در ارتباط تصویری رییس جمهور - اصفهان گلسمایند

ثمره ۲۰ سال تلاش مهندسان و منجمان ایرانی

رصدخانه ملی ایران در کاشان از طریق ویدئو کنفرانس با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ رئیس جمهور در آیین افتتاح این طرح کلان از طریق ویدئو کنفرانس، آغاز به کار این رصدخانه ملی را بعنوان کار بسیار عظیم و بزرگ از افتخارات کشور بیان کردو گفت: در طراحی وساخت این طرح کلان بیش از ۲۰ سال از دانش منجمانِ کشور کمک گرفته شده است.

دکتر حسن روحانی، از دستیابی به طراحی وساخت این رصدخانه ملی ابراز خوشحالی کرد و افزود: رصدخانه کاشان به اندیشمندان علاقه‌مند به علوم نجوم کشور کمک خواهد کرد.

وی گفت: طبق گفته اندیشمندان علم نجوم، با بهره گیری از رصدخانه ملی کاشان کهکشان‌هایی قابل رصد است که ۶۶ هزار میلیارد میلیارد با ما فاصله دارند و این بسیار مهم است.

مدیر طرح رصدخانه ملی ایران هم در آیین افتتاح این طرح کلان در کاشان، این رصدخانه را حاصل ۲۰ سال تلاش مهندسان و منجمان ایرانی دانست وگفت: طرح رصدخانه ملی ایران در سال ۱۳۸۰ به تصویب رسید و پس از ۸ سال عملیات مکان یابی و ۱۲ سال عملیات طراحی و ساخت دستگاه‌ها به بهره برداری رسید.

حبیب خسروشاهی هزینه ساخت این طرح ملی را دو هزار میلیارد ریال بیان کرد و افزود: رصدخانه ملّی ایران با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در ارتفاع سه هزار و ۶۰۰ متری قله گرگش کامو از توابع شهرستان کاشان ساخته شده است.

وی هدف از اجرای این طرح بزرگ ملی را قرارگیری ایران در زنجیره رصدخانه نیم کره شمالی دانست و گفت: طرح‌های تحقیقاتی منجمان و تبادل اطلاعات نجومی با پنج رصدخانه نیم کره شمالی از جمله اهداف ساخت این رصد خانه است.

مدیر طرح رصدخانه ملی این طرح را قابل قیاس با رصدخانه‌های جدید هند و ترکیه دانست و افزود: تفاوت عمده ما با این کشور‌ها طراحی و ساخت بومی تمامی بخش‌های رصدخانه به غیر از آینه است.

خسروشاهی گفت: فناوری ساخت تلسکوپ در این مقیاس با آینه ۳.۴ متری دانشی با فناوری بالاست که در کشور به دست متخصصان و دانشمندان داخلی محقق شده است.

طرح‌های ملی دانش بنیان در هفتاد و ششمین برنامه افتتاح طرح‌ها با حضور رئیس جمهور و به صورت ویدئو کنفرانسی امروز ۷ تیر ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 90 views بار دسته بندی : اجتماعی تاريخ : 28 ژوئن 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.