اصفهان گلس مایند افزایش بودجه ی مرمتیِ اصفهان از سال آینده - اصفهان گلسمایند

اعتبارات مرمتیِ اصفهان افزایش می یابد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شامگاه دیشب در نشست با فعالان صنایع دستی اصفهان به برگزاری جلسه با رییس جمهور پیش از ورود به  اصفهان اشاره کرد و گفت: با موافقت رئیس‌جمهور، اعتبارات مرمتی آثار تاریخی اصفهان سال آینده افزایش خواهد یافت.

عزت‌الله ضرغامی از وجود دو هزار اثر از بین ۳۵ هزار اثر تاریخی ثبت ملی کشور در استان اصفهان خبر داد و گفت: با توجه به محدودیت بودجه ی مرمت آثار تاریخی، به این نتیجه رسیدیم که بودجه‌های کنونی، به هیچ عنوان، کفافِ حفاظت از این آثار ارزشمند را نمی‌دهد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به اینکه ایران از نظر درآمدِ صنعت گردشگری از همه کشور‌های حوزه خلیج فارس عقبتر است، اشاره کرد و گفت: ۶ میلیارد دلار در بهترین شرایط کشور قبل از کرونا رقم بالایی در مقابل ۱۰۰ میلیارد اسپانیا نیست.

وی به موضوع بیمه هنرمندان اشاره کرد و گفت: اکنون در حال تفکیک هستیم؛ می‌بایست بررسی شود در اصفهان چه تعداد بیمه نیستند؟

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر تاسیسِ بازارچه مناسب برای فروش صنایع دستی در سراسر کشور تاکید کرد و گفت: در حال حاضر، شیک‌ترین بازارچه در موزه فرش تهران برای این کار در نظر گرفته شده که در بهترین جای تهران است و مراجعان بسیاری دارد.

وی با تاکید بر کاربردی شدنِ صنایع دستی گفت: هر چند صنایعِ تزئینی هم مهم است و من آن‌ها را نفی نمی‌کنم، ولی اگر بخواهیم مانند کشور چین، صنایع دستی‌ِ کشور را به دنیا صادر کنیم، ابتدا باید کاربردی باشد، بسته‌بندی خوب داشته باشد و برند سازی شود.

عزت‌الله ضرغامی با تاکید بر اینکه باید در دنیا برند صنایع دستی ایران معروف شود، گفت: در جهان، ۲۶ اثر ثبت جهانی دارند که دو مورد از آن‌ها متعلق به اصفهان و دو مورد دیگر مشترک است؛ به عنوان مثال، فرش کاشان یک سبک جهانی شده، پس این برند است که باید در تمام دنیا معروف شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه باید در بخش صنایع دستی کاربردی، ایده و پیشنهاد داده شود، گفت: در شرایط اقتصادی فعلی برخی مردم پول نان شب ندارند و اگر پول به دست بیاورند نان می‌خرند و در نتیجه صنایع دستی تزئینی از سبد خرید تعداد زیادی از خانواده‌ها حذف می‌شود و باید روی صنایع کاربردی مانور بیشتری داده شود.

وی، تامین مواد اولیه مناسب برای هنرمندان را امری ضروری دانست و گفت: باید فلزات گرانبها از جمله طلا، نقره و مس را که مواد اولیه بیشتر صنایع است، با یک مدیریت صحیح در صنفِ صنایعِ دستی با قیمت مناسب در اختیار هنرمندان بگذاریم و هنرمندان با مواد اولیه با کیفیت و ارزان تولیدات خود را تهیه کنند، اما باید مواظب دلالان باشیم که از این فلزات یارانه‌ای که متعلق به هنرمندان است سوء استفاده نکنند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 111 views بار دسته بندی : اجتماعی تاريخ : 10 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.