اصفهان گلس مایند این انرژی همیشه در دسترس را دریابید - اصفهان گلسمایند

گزارش مکتوب

انرژی خورشیدی بعنوان یکی از انرژی‌های پاک نقش بسزایی در تولید برق و استفاده از آن رونق اقتصادی و حفظ منابع طبیعی را به دنبال دارد.

این انرژی همیشه در دسترس را دریابیدبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکزاصفهان؛ ایران با داشتن ۳۰۰ روز آفتابی یکی از کشور‌های مستعد برای بهره برداری از انرژی‌های تجدید پذیر به شمار می‌رود و این در حالی است که ۹۰ درصد برق کشور از نیروگاه‌های حرارتی تامین شود.
یکی از روش‌های اصلی کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ای وجلوگیری از افزایش گرمای زمین، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیربه خصوص انرژی خورشیدی است.
با توجه به محدود بودن منابع سوخت فسیلی و مشکلات ناشی از احتراق این سوخت‌ها مانند آلودگی روز افزون هوا، استفاده از فناوری‌های خورشیدی مورد توجه بسیاری از کشور‌ها قرار گرفته و در حال حاضر کشور‌های زیادی به دنبال استفاده از نور خورشیدو تبدیل آن به برق هستند.
استان اصفهان با ۲۸ شهرستان و بیش ار ۵ میلیون نفر جمعیت با فعالیت ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ در کنار حدود ۴۸۰ معدن در حال بهره برداری، ۱۸۰ واحد صنفی و مصارف روز افزون بخش خانگی نیاز محسوسی به برق دارد.

خوروبیابانک مستعد برای نصب نیروگاه‌های خورشیدی
این انرژی همیشه در دسترس را دریابیدیکی از این شهرستان‌های مستعد و محروم برای نصب نیروگاه خورشیدی شهرستان خوروبیابانک است شهرستانی کویری با ۳۵۰ روز آفتابی.
نصب پنل‌های خورشیدی مجهز، توانایی بهره برداری از انرژی خورشیدی وتبدیل آن به برق را در این شهرستان بالا برده است.
محمد مهدی سلطان سرپرست شرکت توزیع برق شهرستان خور و بیابانک با اشاره به وجود ۱۵۱ نیروگاه خورشیدی خانگی و کارگاهی با ظرفیت هزار و ۸۰۰ کیلووات در این شهرستان گفت: با پیگیری بسیج سازندگی شهرستان ۵۷ نیروگاه ۵ کیلوواتی نیز بر روی پشت بام منازل نصب شده است.

احداث نیروگاه خورشیدی و فروش تضمینی برق تا ۲۰ سال
وزارت نیرو باقرارداد ۲۰ ساله خرید تضمینی برق خورشیدی به قیمت هر کیلووات هزار و ۴۵۶ هزار تومان، مردم را تشویق به سرمایه گذاری برای نصب پنل‌های خورشیدی بر روی بام‌های خود می‌کند.
محمد مهدی سلطان سرپرست شرکت توزیع برق شهرستان خور و بیابانک با بیان اینکه افزایش نرخ ارز موجب کاهش سرمایه گذاری در نیروگاه‌های خورشیدی شده گفت: بازگشت سرمایه در این بخش در بهترین شرایط چهار تا پنج سال زمان نیاز دارد که این رقم در خور و بیابانک به علت روز‌های زیاد آفتابی، از دیگر مناطق کمتر است.

این انرژی همیشه در دسترس را دریابیدشهرداری اصفهان، بزرگترین مصرف کننده بخش عمومی
شهرداری اصفهان با داشتن بیش از هزار و ۵۰۰ اشتراک برق، بزرگ‌ترین مصرف کننده در بخش عمومی استان اصفهان است.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه شهرداری ۶۰۰ کیلووات ظرفیت نیروگاه خورشیدی دارد که در قالب ۳۳ نیروگاه با مقیاس متوسط و کوچک معادل سه درصد از حجم انرژی شهرداری را تولید می‌کندگفت: سالانه ۹۰ هزار مگاوات ساعت برق جهت ارائه خدماتی همچون روشنایی پارک‌ها و فضای سبز، نورپردازی بنا‌های تاریخی، آب‌نما‌ها و سامانه‌های آبیاری مصرف می‌شودو ضرورت دارد که میزان مصرف انرژی در مجموعه بزرگ شهرداری مدیریت شود.

مهدی بقایی با اشاره به اینکه شهرداری در حوزه بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر در ساختمان‌های اداری پیشرو است افزود: تاکنون اقدامات زیادی در زمینه کاهش مصرف انرژی و مدیریت صحیح آن صورت گرفته که برخی از آن‌ها شامل تعویض پروژکتور‌های پرمصرف و اقدامات اصلاحی سامانه‌های آبیاری است.
وی با بیان اینکه استفاده از انرژی خورشیدی از راهکار‌های مهم و اساسی در زمینه کاهش مصرف انرژی است گفت: براساس ارزیابی سازمان مدیریت صنعتی کشور در پنجمین جایزه ملی انرژی، شهرداری اصفهان رتبه برتر بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر در ساختمان‌های خود را به دست آورده است.
بقایی نگه‌داری و مراقبت از نیروگاه‌های موجود به صورت روزانه را از اقدامات مهم شهرداری برشمرد.

اعطای تسهیلات برای راه اندازی نیروگاه خورشیدیاین انرژی همیشه در دسترس را دریابید
سخنگوی شرکت توزیع برق استان اصفهان هم با اشاره به اختصاص تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی برای راه اندازی نیروگاه خورشیدی در مناطق محروم استان اصفهان گفت: در نشست مشترک مسئولان شرکت توزیع برق استان اصفهان، سپاه صاحب الزمان (عج) و بسیج سازندگی استان مقرر شد که ۵ بانک عامل استان تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی را در اختیار متقاضیان مناطق محروم استان قرار دهند.

امیر رمضانی با اشاره به نصب ۸۰۰ نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی در استان اصفهان افزود: این طرح‌ها با داشتن مزایایی همچون عقد قرارداد بیست ساله خرید برق، افزایش ۳۰ درصدی قیمت خرید و پرداخت به موقع صورت حساب مشترکان بیشتر در مناطق محروم این استان اجرا می‌شود.
وی گفت: متقاضیان می‌توانند برای ثبت نام به نشانی اینترنتی www.ebsvam.ir مراجعه کنند.

انرژی خورشیدی، ثروتی فراموش شدهاین انرژی همیشه در دسترس را دریابید
انرژی خورشیدی مهمترین منبع انرژی تجدید پذیر در جهان است و منبع اصلی تمامی انرژی‌های موجود در زمین به شمار می‌آید.
جذب و تشویق سرمایه‌گذاران، حمایت از تجهیزات ساخت داخل، اطلاع‌رسانی دقیق دستگاه‌های اجرایی و دولتی، اعطای زمین با کیفیت و نزدیک به شبکه‌های برق، تخصیص تسهیلات برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی و حمایت دولت از طرح‌های خرید تضمینی برق تجدیدپذیر از جمله راهکار‌های توسعه و افزایش نیروگاه‌های خورشیدی به شمار می‌رود.
کمک به حفظ محیط زیست، کاهش مصرف برق و آب، کاهش هزینه مالی و زمانی بازگشت سرمایه در پنج سال و جلوگیری از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای از جمله مزایای احداث نیروگاه‌های خورشیدی محسوب می‌شود و استان اصفهان از جهت تابش خورشید و محدوده دمایی، شرایط مطلوبی برای نصب و بهره برداری از انرژی خورشیدی دارد و ظرفیت تولید برق خورشیدی در اصفهان به‌راحتی می‌تواند تا ۳۰۰ مگاوات افزایش یابد، اما هنوز نه مدیران استانی برای حمایت از توسعه انرژی خورشیدی توجیه شده اند و نه سرمایه گذاران حاضر به ورود در این صنعت شده اند حالا باید دید با ورود مسئولان جدید به عرصه خدمت رسانی، به جایگاه انرژی‌های نو و این صنعت سود ده توجه خواهد شد؟
نگارنده: فاطمه نادی

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 239 views بار دسته بندی : اقتصادی تاريخ : 16 فوریه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.