اصفهان گلس مایند تاکید بر کشت انواع ارزن و سورگوم به جای گیاهان پر آب بر - اصفهان گلسمایند

تاکید بر کشت انواع ارزن و سورگوم به جای گیاهان پر آب بر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ عضو هیات علمی و رئیس بخش تحقیقات فیزیولوژی مولکولی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی کشور در حاشیه کارگاه آموزشی کشت گیاهان کم آب بر و بازدید کشاورزان گلپایگانی از مزرعه کشت ارزن و سورگوم علوفه‌ای گفت: این گیاهان در تامین مواد غذایی و امنیت غذایی انسان‌ها هم نقش مهمی دارند و در تولید غذا‌های فراسودمند و تغذیه افرادی که حساسیت به سلیاک و گلوتن دارند و یا از بیماری‌های قلبی؛ عروقی و دیابت رنج می‌برند استفاده می‌شوند.
بابک ناخدا افزود: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی کشور با تشکیل تیم تحقیقاتی کار روی انواع سورگوم و ارزن دانه‌ای و علوفه‌ای هیبرید و آزاد گرده افشان را آغاز کرده است.
وی گفت: این طرح در برنامه تحقیقی با عنوان غذا‌های فراسودمند در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی درحال اجرا و دانه این گیاهان که تاکنون در تغذیه دام وطیور استفاده می‌شده در تغذیه انسان نیز بررسی شده است.
رئیس بخش تحقیقات فیزیولوژی مولکولی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی کشور تحقیق بر روی گیاهان علوفه‌ای را از دیگر طرح‌های پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی کشور بیان کرد و افزود: کاهش روزافزون منابع آب و خاک زراعی سبب شده است، امکان کشت محصولات زراعی متداول در مناطق وسیعی از کشور کم و کمتر شود و در این شرایط می‌توان با جایگزینی کشت گیاهان مقاوم به خشکی و کم آبی به رونق کشاورزی در اراضی نامساعد کشاورزی کمک کرد.
ناخدا گفت: این گیاهان در احیای پوشش گیاهی مراتع و جلوگیری از فرسایش خاک که سالانه بیش از ۶۰ میلیارد دلار به کشور خسارت وارد می‌کند نقش مهمی دارند و می‌توانند تولید گیاهان مرتعی و علوفه‌ای را که در حال حاضر کمتر از ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار است به یک تن در هکتار برسانند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 101 views بار دسته بندی : اجتماعی تاريخ : 1 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.