اصفهان گلس مایند راهیست راه عشق که هیچش کناره نیست - اصفهان گلسمایند

گزارش مکتوب

دلدادگانِ سرور و سالار شهیدان راه و رسم عاشقی را خوب می دانند و با مال و جان و تمام توانشان این عشق بی همتا را به رخ خاکیان و افلاکیان می کشانند.

راهیست راه عشق که هیچش کناره نیستبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ این روزها هر کوی و برزن و هرخانه و کاشانه را که بنگریم نذر امام حسین (ع) است و ابراز عشق و دلدادگی به آستان امام خوبی ها و مهربانی ها؛ عاشق امام(ع)، خود و جان و مال و آبرو و توانش را در راه ثارالله بذل می کند تا عالم غرق در نام و یاد معشوقش شود و در این طریق که به قول حافظ « هیچش کناره نیست…» از هیچ تلاشی در راه عشق حسینی دریغ نمی کند …..

 

روضه هایی که خانه می سازد
«عباس» فرزند ۱۸ ساله شهید مدافع حرمی است که حدود ۶ سال قبل در پاسداری از حرم حضرت زینب(س) به شهادت رسید ، او که مادرش را نیز از دست داده، امروز سرپرست سه برادر و یک خواهر کوچکتر از خودش است و مدت‌هاست در خانه عموی شان زندگی می کنند… اما محرم امسال به او خبر داده اند با کمک خیران موسسه خیریه امام حسین (ع) اصفهان قرار است بزودی برایشان سرپناهی بسازند.

راهیست راه عشق که هیچش کناره نیستاین موسسه خیریه که با ایده مرحوم ” حاج محمد امینی” از سال ۱۳۶۱ پایه گذاری شده چند سالی است در حوزه مسکن یار و یاور نیازمندان اصفهانی شده، کمک به خرید، ودیعه و ساخت مسکن ارزان از تلاش های شبانه روزی خیران در این موسسه است.
اما در شرایط کرونایی محرم امسال، این خیریه آستین همت را برای یاری زنان سرپرست خانوار بالا زده و قرار است با برگزاری پویش ۶۰ شب روضه خانگی هزینه برپایی مراسم سوگواری را صرف حل مشکل مسکن بانوان نیازمندی می کنند که چشم امید به مهربانی خیران دوخته اند.
قائم مقام موسسه خیریه امام حسین (ع) با اشاره به راه اندازی این پویش برای حفظ سلامت عزاداران اصفهانی در ماه‌های محرم و صفر می گوید: با اجرای این طرح، مراسم عزاداری به مدت ۶۰ شب در منزل بانیان و زنان سرپرست خانواری که مشکل مسکن دارند برپا می شود.
مهدی رقایی اضافه می کند: در اجرای این طرح هزینه‌هایی که خیران برای روضه‌های خود در نظر داشتند تبدیل به نذر روضه شده و مراسم روضه خانگی با حضور حداکثر ۱۰ نفر در منزل بانیان و مددجویان برگزار می شود.
البته خیران هم می توانند برای مشارکت در این طرح خیرخواهانه محرمی به پایگاه اینترنتی http://imamhosein.com/ مراجعه کنند.

نذری از جنس سلامت و حیات
راهیست راه عشق که هیچش کناره نیستاصفهانی‌ها در این روز‌های محرم، نذری دیگر هم دارند از جنس زندگی بخشیدن به هم نوع و هدیه دادن سلامتی به بیمار نیازمند؛ نذری بی نام و نشان که در این روز‌های کرونایی بیش از پیش ممدّ حیات است: نذر خون و نذر سلامت.
مدیر کل انتقال خون استان با اشاره به راه اندازی ۱۱ پایگاه اهدای خون در اصفهان برای اجرای طرح پویش نذر خون می‌گوید: از ابتدای محرم تاکنون بیش از ۱۸۰۰ نفر در سراسر استان با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در این پویش شرکت کرده اند.
علی فتوحی با اشاره به ادامه پویش نذر خون تا پایان ماه صفر ادامه می دهد: مردم می توانند با مراجعه به پایگاه های انتقال خون شهر اصفهان، کاشان، شهرضا، گلپایگان، خوانسار، نجف آباد، شاهین شهر، زرین شهر، نایین و خمینی شهر در این پویش شرکت کنند.

راهیست راه عشق که هیچش کناره نیستخیراندیشان استان همچنین در پویش نذر سلامت که امام جمعه اصفهان برای کمک به بیماران کرونایی اعلام کرده، برای تهیه کپسول اکسیژن کمک نقدی می کنند،مسوول روابط عمومی و امور ارتباطات دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان می گوید: در همین چند روز نخست اعلام فراخوان،با کمک نیک اندیشان اصفهانی۱۱۰ کپسول اکسیژن با قیمت مناسب تری از کارخانه خریداری و به بیمارستان‌های کرونایی اصفهان از جمله الزهرا و عیسی بن مریم ارسال شده است.
حجت الاسلام دست افکن با اشاره به اینکه قرار است با مشارکت خیران کپسول اکسیژن در شهرستان های محرم استان توزیع شود از مردم خواست برای برای مشارکت در این پویش با دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان(شماره ۳۸۴۴) تماس بگیرند.

اینجا نسیم مهربانی می وزد
برخی دیگر از شهروندان اصفهانی هم به تاسی از این سخن امام(ع) که فرمودند: هر که گرفتاری مومنی را برطرف کند پروردگار گرفتاری های دنیا و آخرتش را برطرف می‌کند، به پویش «نسیم» پیوسته اند؛ داوطلبان جمعیت هلال احمر استان اصفهان در این روزهای محرم، عشق خود به امام حسین(ع) که فریادرس فریادخواهان بود با کمک به کادر درمان نشان می دهند.

داوطلبان جمعیت هلال احمر استان اصفهان در این روزهای محرم، عشق خود به امام حسین(ع) که فریادرس فریادخواهان بود با کمک به کادر درمان نشان می دهند

همه داوطلبان و جهادگران فعال در حوزه‌های خدمات بهداشتی ، کمک پرستاری ، کمک بهیاری و دیگر حوزه‌های پشتیبانی درمانی قرار است در قالب پویش نسیم یاری گر کادر درمان شوند.علی محمد هاشمی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان می گوید: نیکوکاران اصفهانی هم می توانند با شرکت در پویش نسیم، کمک‌های مالی خود را برای تأمین کپسول اکسیژن، هزینه دارو و درمان افراد بی بضاعت و خدمات داوطلبانه بهداشتی اعلام کنند که سامانه ۳۰۰۰۱۱۴۷ هم برای شرکت داوطلبان و خیران در این پویش راه اندازی شده تامرهمی بر زخم بیماران نیازمند کرونایی باشد.
در این روزها، خادمان حسینی هلال همچنین طرح ملی نذر سلامت را هم در هیات های عزاداری برای راعایت شیوه نامه ها اجرا می کنند

با محرم سیل همدلی جاری شد
راهیست راه عشق که هیچش کناره نیستگرچه کرونا باعث شد بسیاری از نذرهای اطعام و مراسم های محرم به شیوه گذشته ادا نشود اما عده‌ای دست از همت و مواسات برنمی دارند و با همدلی و همراهی یکدیگر سیل همدلی به راه انداخته اند ،آنان با تهیه غذای گرم و تامین بسته‌های معیشتی و اهدای آن به نیازمندان به سیره و روش سرور و سالار شهیدان عمل می کنند؛ همان گونه که فرمودند:”نیاز مردم به شما از نعمت هاى خدا بر شما است؛ از این نعمت افسرده و بیزار نباشید.”
آشپزخانه اطعام حسینی هم به همین منظور همزمان با محرم الحرام برای جمع آوری، طبخ و توزیع بسته‌های غذایی میان نیازمندان اصفهانی راه اندازی شده است. در قالب این طرح از ابتدای محرم تا کنون ۴۹۰ هزار پرس غذای گرم و ۲۵ هزار و ۹۰۰ بسته معیشتی به ارزش حدود ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بین مددجویان استان توزیع شده است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان می‌گوید: در این طرح ۱۷۸ آشپزخانه برای تهیه، طبخ و توزیع غذا بین نیازمندان و مددجویان فعال شده است.
کریم زارع از خیران خواست برای مشارکت در اطعام نیازمندان علاوه بر مراجعه حضوری به دفاتر کمیته امداد و مراکز نیکوکاری، وجوه نقد خود را با شماره گیری #۰۳۱*۸۸۷۷* و یا واریز به کارت ۶۰۶۳۷۳۷۰۰۰۰۲۵۰۹ پرداخت کنند.

هر خانه، یک حسینیه
راهیست راه عشق که هیچش کناره نیستاما دلدادگان ابا عبدالله الحسین تمام غم های دنیا را در مُحرم می بینند و این روزها تمام قد ،تمام خانه ها و کوچه و خیابان های شهر را سیاه پوش کرده اند،جوانان اصفهانی در شرایط کرونایی امسال هم پرچم های عزا را به اهالی شهر هدیه می دهند،علی آقا جوان اصفهانی با دیگر دوستانش که پارسال هم مجری طرح «هر خانه یک حسینیه» بودند امسال نیز پرچم های مزین به نام امام حسین علیه السلام را تهیه و بر سر درِ منازل توزیع و نصب می کنند.
او می گوید: در محرمِ متفاوت امسال با وجود کرونا می توان به گونه ای دیگر و با رعایت دستور العمل های بهداشتی، چراغ عزاداری را روشن نگه داشت.

چراغ روضه های خانگی در اصفهان روشن است
طلاب جهادی اصفهان هم در این روزهای سوگ و عزا با ساماندهی شبکه‌ روضه‌های خانگی در مجموعه فرهنگی ثاقب، این سنت حسنه را زنده نگه داشته اند.
راهیست راه عشق که هیچش کناره نیستمدیر این مجموعه می گوید: روضه‌های خانگی ثاقب حالا در دومین محرمِ شیوع کرونا،ملی و در پنج مرکز فارس، یزد، همدان، قم و اصفهان و ۱۵شهر دیگر در استانمان راه اندازی شده است.

حجت‌الاسلام مهدی کشاورز با اشاره به برگزاری ۵ هزار روضه خانگی در محرم امسال ادامه می‌دهد: هزار و ۳۰۰ مبلغ برای ماه محرم نام نویسی کردند و مردم این شهر‌ها می‌توانند به صورت صلواتی از طریق سامانه ۵۰۰۰۱۰۴۰۱۲۲ و یا پایگاه اینترنتی https://msagheb.ir/ روضه خانگی با حضور اعضای خانواده برگزار کنند.
کرونا،روضه ها را گونه ای دیگر مهمان خانه ها کرده است،حاج حسن که به تازگی با موسسه فرهنگی ثاقب اصفهان آشنا شده،امروز خانه اش عطر خوش سیب گرفته؛ مجلسی بی تکلف و مداحی که در جمع چنده نفره این خانواده با یک «بسم‌الله الرحمن الرحیم» و «صلی‌الله علیک یا اباعبدالله» آغاز می‌شود همه چیز برای روضه فراهم شده با یک زیاد عاشورا و سخنرانی کوتاه تا خانواده حسین دوستِ حاج حسن رزقشان را این گونه از دستگاه ارباب بگیرند.

طنین کربلا در شهر پیچید
غروب شده و حالا چیزی به تاریکی شب نمانده ،نزدیکی پل خواجوی اصفهان نوای حُزن انگیز چندین نوجوان اصفهانی قلبهای شکسته راهیست راه عشق که هیچش کناره نیستشهر را به سرزمین کربلا پل می زند، اینان که تربیت یافته مکتب سیدالشهدا هستند ایام محرم در میدان‌ها و معابر اصلی شهر، چهارپایه‌خوانی را با نغمه‌ها و آوا‌های عاشورایی اجرا می کنند”. احمد رضا” از حس خاص و متفاوت این روزهایش می گوید: گرچه کرونا عزاداری‌های سیدالشهدا را با محدودیت مواجه کرده اما باعث شده آیین بسیار قدیمی چهارپایه‌خوانی دوباره در اصفهان احیا شود.
شهاب شکل آبادی احیاگرآیین سنتی چهارپایه‌خوانی ، نوجوانان اصفهانی را با قدیمی ترین مراسم های عزاداری در اصفهان آشنا کرده، آیین سنتی که در قدیم هیأت‌ها در دسته‌های سینه زنی در بازار توقف می‌کردند و روضه‌خوان بالای چهارپایه می‌رفت و جمعیت به ۲ بخش قبل و بعد از چهارپایه تقسیم می‌شد و هر گروه بخشی از شعر را می‌خواندند و حالا این نسل جدید مشتاقانه با تکیه بر سنت پدران خود این سنت زیبا را زنده نگه می دارند تا طنین مظلومیت شهدای کربلا را در گوش مردمِ شهر تکرار کنند.

راهیست راه عشق که هیچش کناره نیستحسینی خواهیم ماند
این روزها در گوشه گوشه این سرزمینِ سیاه پوش،عاشقان اباعبدالله هر کدام به شیوه ای و طریقی حکایت دلدادگی به سرور و سالارشهیدان را روایت می کنند؛حکایتی که وسعتش به اندازه تاریخ بشریت است از حضرت آدم و پذیرش توبه اش تا این روزهای آخر الزمانی و انتظار فرج.
و حکایت فقط این است:
حسینی شویم ، حسینی بمانیم، حسینی زندگی کنیم و حسینی آسمانی شویم….
                                                                       نگارنده:مرضیه قاسمی

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 71 views بار دسته بندی : اجتماعی تاريخ : 19 آگوست 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.