اصفهان گلس مایند رصدخانه ملی ایران در کاشان آماده بهره برداری شد - اصفهان گلسمایند

پس از ۲۰ سال تلاش مهندسان و منجمان ایرانی

رصدخانه ملی ایران پس از ۲۰ سال تلاش مهندسان و منجمان ایرانی به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ مدیر طرح رصدخانه ملی ایران گفت: طرح رصدخانه ملی ایران در سال ۱۳۸۰ به تصویب رسید و پس از ۸ سال عملیات مکان یابی و ۱۲ سال عملیات طراحی و ساخت دستگاه‌ها هم اکنون آماده بهره برداری است.
حبیب خسروشاهی با اشاره هزینه ۲۰۰ میلیارد تومانی این طرح افزود: رصدخانه ملّی ایران با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در ارتفاع ۳۶۰۰ متری قله گرگش کامو از توابع شهرستان کاشان ساخته شده است.

وی هدف از اجرای این طرح بزرگ ملی را قرارگیری ایران در زنجیره رصدخانه نیم کره شمالی دانست و گفت: طرح‌های تحقیقاتی منجمان و تبادل اطلاعات نجومی با پنج رصدخانه نیم کره شمالی از جمله اهداف ساخت این رصد خانه است.
مدیر طرح رصدخانه ملی این طرح را قابل قیاس با رصدخانه‌های جدید هند و ترکیه دانست و افزود: تفاوت عمده ما با این کشور‌ها طراحی و ساخت بومی تمامی بخش‌های رصدخانه به غیر از آینه است.
خسروشاهی گفت: فناوری ساخت تلسکوپ در این مقیاس با آینه ۳.۴ متری یک دانش با فناوری بالاست که در کشور به دست متخصصان و دانشمندان داخلی انجام شده است.
این طرح بزرگ ملی قرار است فردا به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری برسد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 127 views بار دسته بندی : اجتماعی تاريخ : 27 ژوئن 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.