اصفهان گلس مایند علائم کمبود آهن در بدن - اصفهان گلسمایند

بسته سلامت

فقر آهن منجر به سطح پایین و غیرطبیعی گلبول‌های قرمز و هموگلوبین خون و کم خونی می‌شود.

علائم کمبود آهن در بدنبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ هموگلوبین پایین خون موجب می‌شود تا اکسیژن کافی به بافت‌ها و ماهیچه‌ها نرسد و این اعضای بدن کارآمدی خود را از دست داده که نتیجه آن بیماری کم خونی بوجود می‌آید.
از علل شایع فقر آهن و کم خونی مصرف ناکافی آهن به دلیل رژیم غذایی ضعیف یا رژیم‌های محدود کننده، بیماری التهابی روده، افزایش نیاز آهن در دوران بارداری وخونریزی‌های داخلی است.
نشانه‌های کم خونی چیست؟
خستگی یکی از شایع‌ترین علائم کمبود آهن و نشانه‌های کم خونی است این امر به دلیل اکسیژن رسانی ضعیف به بافت‌های بدن و محروم شدن آن‌ها از انرژی است و بسیاری از افراد مبتلا به فقر آهن در کنار ضعف، احساس بی‌حوصلگی، مشکل در تمرکز یا بهره‌وری ضعیف در محل کار و سطح انرژی پایین دارند.
پوست رنگ پریده و رنگ پریدگی قسمت داخلی پلک‌های پایین از دیگر نشانه‌های کم خونی و فقر آهن است و در صورت مشاهده باید برای درمان کم خونی اقدام کرد.
این رنگ پریدگی در افراد مبتلا به کمبود آهن در تمام بدن ظاهر می‌شود یا به یک ناحیه مانند صورت، لثه‌ها، داخل لب‌ها یا پلک‌های پایین و حتی ناخن‌ها محدود می‌شود.
هموگلوبین، سلول‌های قرمز خون را قادر می‌سازد تا اکسیژن را به قسمت‌های مختلف بدن منتقل کنند.
هنگامی که بدن به علت فقر آهن با مشکل هموگلوبین پایین خون مواجه باشد، میزان اکسیژن‌رسانی نیز پایین آمده و در نتیجه سرعت تنفس افزایش یافته، زیرا بدن سعی می‌کند اکسیژن بیشتری به دست آورد.
سردرد و سرگیجه می‌تواند نشانه کمبود آهن و یکی از علامت‌های کم خونی باشد. هموگلوبین پایین خون به معنای کافی نبودن اکسیژن‌رسانی به مغز است و باعث تورم رگ‌های خونی و ایجاد فشار می‌شود.
ضربان قلب قابل توجه، که به عنوان تپش قلب نیز شناخته می‌شود، می‌تواند یکی دیگر از علائم کم خونی یا فقر آهن باشد.
در موارد کمبود آهن، قلب برای انتقال اکسیژن به بدن سخت کار می‌کند. این می‌تواند به ضربان قلب نامنظم یا سریع یا حتی سوفل، بزرگ شدن قلب یا نارسایی قلبی منجر شود.
خشکی و آسیب دیدن پوست و مو می‌تواند از علائم فقر آهن باشد. چرا که وقتی بدن از نظر آهن دچار کمبود است، اکسیژن محدود خود را به سمت عملکرد‌های مهم‌تر مانند ارگان‌ها و سایر بافت‌های بدن هدایت می‌کند.
هنگامی که پوست و مو از اکسیژن محروم شوند، می‌توانند خشک و ضعیف شوند. موارد کم خونی شدید به ریزش مو مرتبط بوده و باید برای درمان فقر آهن شدید اقدام کرد.
زبان دردناک، متورم یا بسیار صاف، همچنین ترک‌هایی در گوشه‌های دهان می‌تواند نشانه کم خونی و فقر آهن است.
افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن شانس بیشتری برای تجربه سندرم پای بی‌قرار دارند. این سندرم یک احساس نیاز شدید برای حرکت پا‌ها هنگام استراحت است.
ناخن‌های شکننده یا قاشقی شکل می‌تواند نشانگر کم خونی شدید باشد و باید برای درمان کم خونی شدید اقدام جدی کرد.
هوس کردن غذا‌های عجیب یا مواد غیر غذایی که «پیکا» نام دارد. معمولاً میل به خوردن یخ، خاک رس، خاک، گچ یا کاغذ است و می‌تواند نشانه کمبود آهن باشد.
کمبود اکسیژن: موجود در بافت‌های بدن در کمبود آهن ممکن است باعث احساس اضطراب شود. با این حال، با اصلاح سطح آهن، این مورد بهبود یافته یا حل می‌شود.

دست و پای سرد: کمبود آهن به معنای کمبود اکسیژن‌رسانی به دست‌ها و پا‌هاست. ممکن است برخی از افراد به طور کلی احساس سرما کنند یا دست و پایشان سرد شود.

عفونت‌های مکرر: از آنجا که آهن برای سیستم ایمنی سالم مورد نیاز است، فقدان آن ممکن است باعث شود بیشتر از حالت عادی مستعد بیماری‌ها باشید.
 غذا‌های غنی از آهن  از جمله گوشت قرمز و مرغ، سبزیجات تیره، برگدار مانند اسفناج و کلم، میوه‌های خشک مانند کشمش و زردآلو، نخود فرنگی، لوبیا و سایر حبوبات، غذای دریایی، غذا‌های غنی از آهن، دانه‌ها و مغز‌ها به تقویت جذب آهن کمک می‌کند.
خوردن ویتامین C  کمک می‌کند تا آهن را بهتر جذب شود، همچنین از خوردن غذا‌های خاصی که مصرف زیاد آن‌ها مانع از جذب آهن می‌شوند، از جمله چای، قهوه و غذا‌های پر کلسیم مانند لبنیات و غلات سبوس‌دار باید اجتناب شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 104 views بار دسته بندی : اجتماعی تاريخ : 18 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.