اصفهان گلس مایند لزوم افزایش جمعیت همراه با توزیع متوازن - اصفهان گلسمایند

اصفهان ؛

معاون وزیر کشور: افزایش جمعیت باید در کنار توزیع متوازن آن اتفاق بیفتد.

لزوم افزایش جمعیت همراه با توزیع متوازنبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ مهدی جمالی‌نژاد امروز در نشست برخط عمران و آبادانی کنگره ” استان اصفهان و توسعه ملی ” با بیان اینکه یک سوم مراکز استان‌های کشور مانند اصفهان، تبریز، اهواز و تهران در سال‌های اخیر با مهاجرت منفی مواجه شدند، گفت: در این شهرها، خالص مهاجرت داخلی به کمتر از صفر رسیده است یعنی بیشتر از آنکه مهاجرپذیر باشند، مهاجرفرست بودند و دلیل اصلی این موضوع افزایش قیمت مسکن است.

وی سمیرم، فریدن و فریدونشهر را از شهرستان‌های مهاجرفرست استان اصفهان دانست و تاکید کرد: لازم است زیرساخت‌های شهری مناسب در این مناطق ایجاد شود تا جریان مهاجرتی از آن‌ها کاهش یابد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با بیان اینکه در سال‌های ۹۰ تا ۹۵ حدود ۸۴ هزار مهاجر وارد کلانشهر اصفهان شدند، افزود: ۸۲ درصد آن‌ها از شهرها، ۱۲ درصد از روستا‌ها و پنج درصد از کشور‌های دیگر بودند.

جمالی نژاد بیشترین مبداء حرکت مهاجران وارد شده به شهر اصفهان در سال‌های ۹۰ تا ۹۵ را تهران، اهواز، شهرکرد، نجف آباد، شاهین شهر و شهرضا اعلام کرد و گفت :  حدود ۱۰۲ هزار مهاجر نیز در این سال‌ها اصفهان را ترک کردند که بیشترین مهاجرت آن‌ها به شاهین شهر و تهران بوده است.

وی مهمترین عوامل ایجاد حاشیه نشینی را نبود تعادل منطقه‌ای در کشور، کم توجهی به مشکلات مبداء عنوان کرد و افزود: تمرکز گرایی اقتصادی در کلانشهرها، نبود نظام سلسله مراتبی در سکونتگاه‌ها، گرانی مسکن در بافت اصلی شهر‌ها و پایین بودن شاخص‌های تولید در مبداء عوامل تشدید کننده مهاجرت هستند.

نخستین کنگره “استان اصفهان و توسعه ملی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو” روز سه‌شنبه ۲۲ تیر در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز به کار کرد و به مدت سه روز تا ٢۴ تیر برگزار شد.

۳۲ نشست تخصصی در محور‌های تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، سلامت، صنعت و فناوری، گردشگری، توسعه علمی، مدیریت و اقتصاد، هنر، معماری و شهرسازی، رسانه، کشاورزی، آب، محیط زیست، جوانان و ورزش در این کنگره برگزار شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 85 views بار دسته بندی : اجتماعی تاريخ : 15 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.