اصفهان گلس مایند نقش میوه‌ها و سبزی‌ها در بهبود سطح اکسیژن خون - اصفهان گلسمایند

بسته سلامت ۲۵ آبان ۱۴۰۰

اکسیژن نقش حیاتی در زندگی دارد به طوری که افت اکسیژن خون موجب ابتلا به بیماری‌هایی از جمله آسم، اختلال ریه، کرونا و بیماری‌های قلبی می‌شود.

نقش میوه‌ها و سبزی‌ها در بهبود سطح اکسیژن خونبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ مواد غذایی، فقط به این دلیل که سرشار از اکسیژن هستند، به بهبود سطح اکسیژن خون کمک نمی‌کنند. این خوردنی‌ها با داشتن ویتامین‌ها، مواد معدنی و مولکول‌هایی با PH قلیایی، برای گردش بهینه خون و حفظ سطح اکسیژن خون در محدوده‌ی طبیعی ضروری هستند.

مرکبات غنی ویتامین C و دارای خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی به حفظ سلامت قلبی و عروقی، پیشگیری از آسیب سلول‌های عصبی و اتساع رگ‌های خونی کمک می‌کنند. برای حفظ سلامتی لیموترش، لیموشیرین، نارنگی، پرتقال و گریپ‌فروت را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

چغندر حاوی نیتریک اکسید است که به اتساع رگ‌های خونی و افزایش جریان خون به بافت‌ها کمک می‌کند. آب چغندر می‌تواند احتمال افت اکسیژن خون را کم می‌کند.

هویج سرشار از ویتامین‌های A، B۳، B۵، B۶ و C، همچنین کولین، پتاسیم، آهن، زینک و مس است. این سبزی همچنین ترکیبات شیمیایی دارد و با داشتن خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی برای سم‌زدایی بدن و افزایش سطح اکسیژن خون ضروری است.

اسفناج یکی از سبزیجات برگ‌دار، سرشار از آهن، ویتامین‌های A، B۳، B۵، B۶، C و بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌ها است. اسفناج التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد و سطح قند خون و چربی خون را کم می‌کند.

سیر خواص ضدمیکروبی و ضدپلاکت دارد و سطح چربی خون را کاهش می‌دهد. یک مطالعه به این نتیجه رسید که مصرف سیر می‌تواند احتمال افت اکسیژن خون را کاهش دهد.

سیب‌زمینی شیرین  با رنگهای نارنجی یا بنفش  ویتامین‌های A، B۳، B۵ و B۶، همچنین مواد معدنی مانند آهن، مس، آنتوسیانین و بتاکاروتن دارد. مصرف سیب‌زمینی شیرین به کاهش استرس اکسیداتیو عروق قلب و همچنین گرفتگی عروق کمک می‌کند. گرفتگی عروق عارضه‌ای است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.

لوبیا از حبوباتی است که مقدار زیادی آهن دارد. آهن یک ماده‌ی معدنی مهم برای انتقال اکسیژن خون، سنتز DNA و سایر فرآیند‌های متابولیک محسوب می‌شود. لوبیا سرشار از پتاسیم، کلسیم و فیبر غذایی است.

کلم‌بروکلی غنی از آنتی‌اکسیدان‌های متنوع و ترکیبات فیتوشیمیایی است که به پیشگیری از التهاب کمک می‌کند. در نتیجه مطالعات پژوهشگران مشخص شد که کلم‌بروکلی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونای شدید بسیار موثر است.

کاهو منبع ویتامین‌های A، B۳، B۵، B۶، C، فولات، آهن، پتاسیم و روی به شمار می‌رود. کاهو غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل کاروتنوئید‌ها و ویتامین‌های E و C است. مصرف کاهو از آسیب بافت‌ها در اثر استرس اکسیداتیو پیشگیری می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.

آووکادو میوه‌ای سبز رنگ و کمتر شناخته شده در ایران است که حاوی ویتامین‌های A، B۳، B۶، B۱۲، کولین، فولات، اسید‌های چرب چند غیر اشباع و فیبر غذایی می‌باشد. این مواد مغذی به افزایش میزان اکسیژن خون، کاهش سطح کلسترول خون، بهبود ضربان قلب، کنترل سطح قند خون، محافظت از DNA، پیشگیری از پوکی استخوان، بهبود سلامت چشم و مدیریت وزن کمک می‌کنند.

انار حاوی آهن، مس، زینک (روی)، ویتامین‌های B۳ و B۶ و کولین است. انار از طریق افزایش فراهم‌زیستی نیتریک اکسید و بهبود فرآیند انتقال اکسیژن جریان خون را بهبود می‌بخشد. مصرف انار یا آب انار به اتساع رگ‌های خونی کمک می‌کند و از این طریق در افزایش جریان خون مفید است.
کیوی منبع خوب فیبر غذایی، مس، آهن، ویتامین‌های A، B۳، B۵، B۶ و C، کولین و چند آنتی‌اکسیدان مختلف محسوب می‌شود. کیوی به پیشگیری از آسیب به DNA و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، شدت و طول عفونت‌های تنفسی را در افراد بزرگسال کاهش می‌دهد و التهاب را کم می‌کند.

انبه میوه‌ای سرشار از ویتامین‌های A، B۳، B۵، B۶ و C، آهن و مس است که همگی برای افزایش سطح اکسیژن خون ضروری هستند. این میوه‌ی مقوی حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C، کاروتنوئید‌ها و ترکیبات فنولیک است که به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کنند.

آناناس منبع ویتامین‌های مختلف مثل ویتامین‌های A، B۳، B۵، B۶ و C، همچنین مواد معدنی مانند آهن، مس، پتاسیم، زینک (روی)، کولین، فولات و بتاکاروتن است. این میوه‌ی استوایی شیرین و آب‌دار به افزایش سطح اکسیژن خون کمک می‌کند. ترکیب فعال موجود در آناناس بروملائین نام دارد که التهاب را کاهش می‌دهد و از شکل‌گیری لخته‌ی خون پیشگیری می‌کند.

انجیر و خرمای خشک شده سرشار از آهن، مس، پتاسیم و ویتامین‌های A، B۳، B۵ و فولات هستند. مواد مغذی موجود در انجیر و خرمای خشک شده به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند و توانایی‌های شناختی را بهبود می‌بخشند. خرما و انجیر غنی از پلی‌فنول‌ها هستند و به کاهش آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو و رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند.
برای افزایش سطح اکسیژن خون علاوه بر مصرف مواد غذایی مناسب تمرینات تنفسی انجام دهید.

تخم‌مرغ، اسفناج، تخم آفتاب‌گردان، مغزها، اسموتی کیوی و اسفناج، آب هویج و چغندر، کلم‌بروکلی، کاهو، سیب‌زمینی شیرین و… از جمله مواد غذایی نوشیدنی‌های مفید برای بالا بردن سطح اکسیژن خون هستند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 103 views بار دسته بندی : اجتماعی تاريخ : 16 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.