اصفهان گلس مایند همایش شبیه خوانی شهر خورزوق ویژه نکوداشت مرحوم استاد میرزا حسین طاهری - اصفهان گلسمایند

اولین همایش شبیه خوانی شهر خورزوق ویژه نکوداشت مرحوم استاد میرزا حسین طاهری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ،اصفهان؛ شهردار خورزوق معرفی حفظ و ترویج هنر تعزیه خوانی شهر خورزوق را که سابقه دیرینه دارد از اهداف برگزاری این همایش برشمرد.
سید فضل الله هاشمی گفت: بزرگداشت پیشکسوت و استاد تعزیه خوانی ایران میزرا حسین طاهری خورزوقی از دیگر اهداف این همایش بود.
دبیر اولین همایش شبیه خوانی خورزوق نیز گفت: این همایش سه روزه در سه محور استفاده از نسخ قدیمی تعزیه برخوار، آسیب شناسی لباس، رنگ و نوآوری در تعزیه برگزار شد.
احمد سهی افزود: در این همایش ازتعدادی از فعالان تعزیه در عرصه‌های مختلف تجلیل و پنجمین سالگرد استاد میرزا حسین طاهری خورزوقی برگزار شد.
داوود فتحعلی بیگی پژوهشگر هنر‌های آیینی و نویسنده هم گفت: سالهاست ناخواسته آسیب‌های به تعزیه در نوع پوشش لباس، نوع موسیقی و دخل و تصرف در نسخه‌ها انجام می‌شود که در این زمینه کارگاه‌های مختلف آسیب شناسی برای حفظ اصالت این هنر برگزار می‌شود.

عبدالعلی داوری رییس انجمن تعزیه بسیج هنرمندان استان اصفهان نیز گفت: هنر تعزیه خوانی علاوه بر عزاداری بر سه فرهنگ مقاومت، شهادت و توجه به امور اجتماعی و مشکلات مردم توجه دارد.
در این همایش از خانواده شهدا و آزادگان تعزیه خوان و خانواده مرحوم استاد میرزا حسین طاهری خورزوقی تجلیل شد.
شهرستان برخوار ۲۵ حسینیه و تکیه تعزیه خوانی با حدود ۶۰۰ تعزیه خوان فعال دارد وآیین تعزیه خوانی شهرستان برخوار در سال ۱۳۹۶ به شماره ۱۰۸۶ در فهرست آثار ناملومس کشور ثبت شده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 60 views بار دسته بندی : اجتماعی تاريخ : 12 ژوئن 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.