اصفهان گلس مایند پوکی استخوان در زنان، دو برابرِ مردان - اصفهان گلسمایند

پوکی استخوان در زنان، دو برابرِ مردانبه گزارش خبرگزاری صداوسیما ، مرکز اصفهان ؛ کارشناس بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه به‌طور میانگین از هر ۲ زن بالای ۵۰ سال در کشورمان یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می‌کند، گفت: زنان با اصلاح سبک زندگی از دوران نوجوانی و جوانی با رفع عوامل خطرساز، احتمال ابتلا به این بیماری در سنین بالا را تا حد امکان می‌توانندکاهش دهند.
رامش حسین‌خانی، استعمال دخانیات، مواد مخدر و قلیان، مصرف الکل، کم‌تحرکی، مصرف زیاد قهوه و بسیار زیاد پروتئین، کم‌وزنی یا چاقی، مصرف ناکافی لبنیات، میوه و سبزی‌ها و کمبود کلسیم و ویتامین دی را از عوامل پرخطر رفتاری در ابتلا به پوکی استخوان برشمرد و گفت : کم‌تحرکی در زنان ما بسیار شایع و تا ۷۰ درصد است به همین دلیل بانوان باید با اصلاح سبک زندگی این معضل بزرگ را برطرف کنند.
وی، کمبود ویتامین دی را هم در میان زنان شایع دانست و تاکید کرد: زنان از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا دریافت مکمل‌های ویتامین دی، کمبود آن را جبران کنند.
کارشناس بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیشترین اعضای بدن درگیر پوکی استخوان را لگن، ستون مهره‌ها، مچ دست و بالای بازوی دست دانست و گفت: شکستگی ناشی از پوکی استخوان عواقب شدید و گاه جبران‌ناپذیری دارد و در ۸۰ درصد موارد، فرد به وضعیت و قبلی خود بازنمی‌گردد.
حسین خانی با اشاره به روند افزایشی ابتلا به این بیماری در کشورمان، افزود: میزان شیوع پوکی استخوان در نواحی ران و کمر از ۱۹ درصد در سال ۹۰ به ۳۲ درصد در سال ۹۵ رسیده است.
هفته ملی سلامت استخوان امسال با تأکید بر شعار ” مهار پوکی استخوان با تشخیص به‌موقع ” از ۲۸ مهر تا چهارم آبان” گرامی داشته می‌شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 91 views بار دسته بندی : اجتماعی تاريخ : 25 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.