اصفهان گلس مایند کاشان، خاستگاه‌صنعت مسگری در استان اصفهان - اصفهان گلسمایند

اینجا فقط شهر گل و گلاب نیست

مسگری صنعتی است که قدمت آن در اصفهان به هفتصد سال پیش می‌رسد و کاشان یکی از نخستین خاستگاه‌های صنعت مسگری در استان است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ سال‌های نه چندان دور بیش از ۱۲۰ دکان مسگری در راسته بازار مسگر‌های کاشان فعال بود و هر کدام ظروفی را می‌ساختند و صدای چکش مسگر‌ها در بازار شنیده می‌شد.
اما اکنون گَرد فراموشی بر این صنعت نشسته و از آن بازار پر رونق فقط تابلویی بر سر در بازار و برادران اقاجان تنها بازماندگان هنر مسگری در کاشان هستند.

 

استاد حسن آقا جان زاده گفت: سینی، گلاب پاش، کاسه و بشقاب، دیگ و دیگچه، پارچ، سماور و ده‌ها وسیله دیگر از جمله ظروفی بودند که در این بازار ساخته می‌شدند. وی دلایل بی رونقی این بازار را ورود ظروف جدید و ارزان به بازار دانست و افزود: تنوع شکلی ظروف جدید، گرانی قیمت مس به عنوان مواد اولیه کار، در آمد پایین مسگر‌ها و رقبت نداشتن جوانان برای ورود به این هنر از مهمترین دلایل نابودی هنر صنعت مسگری در کاشان است.

استاد محمد آقا جان زاده نیز با اشاره به بی مهری مسئولان گفت: ۱۵ سال است که دغدغه ما حفظ این هنر آبا و اجداد‌ی است و در این مدت بار‌ها پیشنهاد داده ایم که کارگاهی برای آموزش علاقمندان این صنعت در کاشان راه اندازی شود، اما تاکنون به پیشنهاد ما رسیدگی نشده است.
هنر مسگری کاشان در سال ۱۳۹۱ به ثبت ملی رسیده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 90 views بار دسته بندی : اجتماعی تاريخ : 25 سپتامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.