اصفهان گلس مایند کشاورزان اصفهانی از رنج بی آبی می‌گویند - اصفهان گلسمایند

کشاورزان شرق اصفهان سالهاست به خاطر نداشتن آب این نیاز اساسی برای کشت با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ روایت تلخ خشکسالی بیش از یک دهه است که نقل محافل مردم اصفهان بویژه کشاورزان شرق اصفهان است و چشمان آن‌ها در انتظار جاری شدن آب در زنده رود چهار هزار ساله.
کشاورزان شرق اصفهان از زمان شیخ‌بهایی از حقابه زاینده رود بهره‌مند بودند، اما در پی خشکسالی‌های متوالی زمین‌های کشاورزی آنان که کشت غالب شان گندم و جو یونجه بوده؛ این روز‌ها نه تنها خشک شده بلکه صنعت دامداری آنان نیز از رونق افتاده است.
کشاورازان اصفهانی می‌گویند: با خشکی زاینده رود و اختصاص نیافتن حقابه اجازه کسب و کار از کشاورزان سلب شده و به نوعی همگی بیکار شده‌اند.

آنان می‌گویند: بسیاری از مردم منطقه در دو دهه اخیر زمین‌های کشاورزی شان را یا فروختند یا رها کردند و تغییرکاربری دادند.
زاینده‌رود به طول افزون بر ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.
این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی مؤثر در پایداری محیط زیست، تامین آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی داشته است، در دهه‌های اخیر، به یک رودخانه خشک تبدیل شده و تنها کام زاینده رود گاهی با جریان دوره‌ای کمی‌تر شده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 113 views بار دسته بندی : اقتصادی تاريخ : 16 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.