اصفهان گلس مایند کشتِ گلخانه ای در آران و بیدگل، فقط حدود پنج صدم درصد - اصفهان گلسمایند

از ۲۱ هزار هکتار وسعت زیر کشت محصولات کشاورزی شهرستان آران و بیدگل، حدود پنج صدم درصد (۱۱ هکتار) کشت گلخانه‌ای است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اصفهان؛ مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل، به افزایش دو برابریِ کِشت گلخانه‌ایِ اصفهان در یک دهه گذشته اشاره کرد و افزود: کشت گلخانه‌ای در این استان از هزار هکتار به بیش از دو هزار هکتار افزایش یافته که گرچه مثبت، ولی بسیار کم است.

مصطفی آبانی افزود: این شهرستان‌ها با داشتنِ اراضیِ حاصلخیز، اما از منابع آبیِ سطحی و زیرزمینیِ مناسب برخوردار نیستند؛ پس، لازم است تا کشت گلخانه‌ای در این حوزه توسعه یابد.

مصطفی آبانی با بیان اینکه بخش کشاورزی در کشور مظلوم واقع شده است، ایجاد شهرک گلخانه‌ای را در آران و بیدگل یک ضرورت دانست و تاکید کرد: نهاد‌های مربوطه در ارائه مجوز‌ها سرعت بیشتری به خرج دهند و موجب دلسردی کشاورزان نشوند.

آبانی به امکان‌سنجیِ راه‌اندازی شهرک کشاورزی – گلخانه‌ای با هدف مدیریت بهینه مصرف آبِ کشاورزی و اجرایی کردن نمونه‌های مختلفِ کشتِ گلخانه‌ای از جمله هیدروپونیک (آب‌کشت) و آیروپونیک (هوا کشت) برای کشت محصولاتی از جمله زعفران، گیاهان دارویی و صیفی‌جات در آران و بیدگل اشاره کرد و افزود: این شهرستان در بخش تولیدات زراعی و باغی، سالانه ۸۶ هزار تن محصول شامل ۸۱ هزار تن گندم، جو، سبزی، صیفی‌جات و پنبه در بخش زراعی و پنج هزار تن محصول در بخش باغی شامل پسته، انار، گل‌محمدی، زعفران، خرما و محصولات گلخانه‌ای روانه بازار می‌کند.

وی کشت خیار، گوجه و فلفل سبز را به روش گلخانه‌ای در این شهرستان قابل کشت دانست و گفت: تلاش می‌شود تولید زعفران و گیاهان داروییِ کم‌آب‌بَر در آران و بیدگل تا سال ۱۴۰۴ به ۴۰۰ کیلوگرم برسد.

آران و بیدگل نزدیک به ۲۱ هزار هکتار زمین قابل کشت دارد که از این میزان، ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین زیر کشت است.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 113 views بار دسته بندی : اقتصادی تاريخ : 26 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.