اصفهان گلس مایند کشف آثارِ زرتشتی در آران و بیدگل - اصفهان گلسمایند

آثار به جا مانده از دین زرتشت (دوره ساسانی) در محوطه باستانی ویگل آران و بیدگل کشف شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ سرپرست گروه کاوش محوطه باستانی ویگل آران و بیدگل گفت: سکوی بزرگ، صندلی‌های متقارن، پایه‌هایی با طرحِ نخلِ وارونه همسان، پایه آتشدانِ میانیِ بنا و میزِ مدورِ به دست آمده در دهانه شمال شرقیِ چهارتاقی محوطه ویگل کشف شده که از جنس گچ هستند.

محسن جاوری با بیان اینکه در فصل اول کاوش در سال ۱۳۸۹، فضای چهارتاقی و پایه آتشدان میانی و سکوی تی شکل این فضای آئینی به دست آمد، گفت: در فصل جدید، دالان‌های طواف واقع در چهار ضلع فضای مرکزی در روند کار کاوش شد که اطلاعات ارزشمندی را از دوره ساسانی در خود دارد.

این باستان‌شناس گفت: در دهانه شمال شرقی چهارتاقی، یک سکوی بزرگ گچی که روی آن در هر طرف دو صندلی گچی به صورت متقارن دو به دو، سه عدد پایه گچی با طرح نخل وارونه همسان، پایه آتشدان میانی بنا و یک میزِ مدورِ گچی که برای مراسم آئینی به کار می‌رفته، وجود دارد که در نوع خود و در مقایسه با آثار به دست آمده مشابه بی‌نظیر است.

جاوری در ادامه از کشف بقایای یک آتشدان ساخته شده از گل و یک روکش نازک گچی در دالان شمال غربی خبر داد و گفت: در این دالان مهم، فعالیت‌های مربوط به فرآوریِ آتش صورت می‌گرفته که اهمیت این بنا را در زمان خود و محدوده ایران مرکزی نشان می‌دهد.

به گفته سرپرست هیأت باستان‌شناسی، در دالان ضلع جنوب شرقی روی کف بخش میانی، چهار پایه گچی دیگر به دست آمد که پس از جابجایی و چیدن آن‌ها در کنار هم و ساخت یک دیوارِ مسدود کننده این دالان بسته شده بود.

جاوری افزود: در این فصل کاوش، یک کتیبه چند سطری به خط پهلوی نیز به دست آمد که توسط پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون در حال بررسی و مطالعه است.

گفتنی است محوطه باستانی ویگل سال ۱۳۸۱ به عنوان تنها شهر دو قطبی ساسانی- اسلامی کشور به ثبت ملی رسیده است.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 87 views بار دسته بندی : اجتماعی تاريخ : 3 ژوئن 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.